Forretningsorden for
Sdr. Nærå Valgmenighed
2024-25
Menighedsrådets konstituering: 1.1 |
På første møde efter generalforsamlingen i april/maj måned konstituerer menighedsrådet sig med formand, næstformand, referent. Ligeledes fordeler medlemmerne sig i de nedsatte udvalg for et år ad gangen. |
|||||||
1.2 Formandens og næstformandens opgaver |
Menighedsrådets formand repræsenterer menighedsrådet udadtil. Formanden skal påse, at de forhold der er nævnt i lovgivning, vedtægter og forretningsorden overholdes. I henhold til vedtægternes $4 tegnes Sdr Nærå Valgmenighed i den daglige drift af formand og næstformand. I formandens fravær træder næstformanden i formandens sted. |
|||||||
1.3 Suppleanter | Menighedsrådets suppleant indkaldes, hvis et medlem udtræder af menighedsrådet mellem de ordinære generalforsamlinger; men ikke ved fravær fra enkelte møder. | |||||||
Menighedsrådsmøder 2.1 Ordinære møder |
Menighedsrådet afholder som minimum 8 møder om året. Formanden har mulighed for at indkalde til møder uden præstens deltagelse, f.eks. ved drøftelse af personaleforhold. |
|||||||
2.2 Ekstraordinære møder |
Ekstraordinære møder afholdes, såfremt formanden skønner det nødvendigt, eller såfremt mindst to medlemmer forlanger det. I særlige tilfælde kan formanden træffe beslutning om, at en sag afgøres ved skriftlig høring (f.eks. digitalt) |
|||||||
2.3 Ledelse af møder |
Formanden leder menighedsrådsmøderne med mindre andet aftales internt i menighedsrådet. Ved formandens forfald, træder næstformanden til som mødeleder. |
|||||||
2.4 Beslutningsdygtighed |
Menighedsrådet er beslutningsdygtigt, når mindst 5 medlemmer er til stede. Alle sager afgøres ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. |
|||||||
2.5 Deltagere i menighedsrådsmøder |
Præsten deltager i menighedsrådsmøderne. Særligt sagkyndige kan indkaldes, når menighedsrådet skønner det nødvendigt. Afbud til menighedsrådsmøder meddeles formanden |
|||||||
2.6 Indkaldelse til menighedsrådsmøder |
Dagsorden til de enkelte menighedsrådsmøder skal udsendes til deltagerne senest 8 dage før mødets afholdelse. Dagsorden skal indeholde tid og sted for mødet, navn på referent samt relevant bilagsmateriale. |
|||||||
2.7 Dagsorden |
Formanden udarbejder dagsorden. Punkter, der ønskes optages på dagsordenen, skal være formanden i hænde senest 10 dage før mødets afholdelse. Faste punkter på dagsorden:
|
|||||||
2.8 Referater |
Menighedsrådets valgte referent skriver beslutningsreferater over menighedsrådets møder. Referatet udsendes til menighedsrådet, senest 8 dage efter mødets afholdelse. Rettelser og kommentarer skrives i det følgende referat. Referatet godkendes og underskrives på det efterfølgende menighedsrådsmøde. Formanden ajourfører menighedsrådets protokol. Protokollen forefindes hos formanden |
|||||||
2.9. Udvalg |
Menighedsrådets medlemmer fordeler sig i de nedsatte arbejdsgrupper. Arrangementsudvalg Brandingudvalg Bygningsudvalg Kirkebladsudvalg Kirkegårdsudvalg Faste arbejdsgrupper pr. 1. maj 2024: Kirkegårdsudvalg – Lis, Lars, Christian, Birthe, Trine og Susanne + Per Arrangementsudvalg – Susanne, Lis, Birthe + Ole og Mads Bygningsudvalg – Joachim, Niels og Christian Brandingudvalg – Trine, Joachim og Trine Kirkebladsudvalg – Dorte + Ole Ad hoc-udvalg 2024/25 Jubilæum 2025 – Lis, Birthe + Mads og Ole Årsmøde 2025 – Niels, Trine, Susanne og Dorte Der udpeges en tovholder, markeret med fed, for hvert udvalg. Tovholderen har ansvar for indkaldelse til møder og referat. |
|||||||
2.9 Kontaktpersoner | Formand og næstformand er kontaktpersoner til graver og servicemedarbejder. | |||||||
Inhabilitet 3.1 |
Et menighedsrådsmedlem har pligt til tidligst muligt at informere menighedsrådet om sin eventuelle inhabilitet. Menighedsrådet træffer endelig afgørelse om et medlems inhabilitet. |
|||||||
Tavshedspligt 4.1 |
Menighedsrådsmedlemmer, præst og forretningsfører har tavshedspligt i personfølsomme sager. | |||||||
Menighedsrådets opgaver: 5.1 |
Menighedsrådet anviser rammerne for Sdr Nærå Valgmenigheds daglige ledelse. | |||||||
5.2 Årsplan |
April-Maj Konstituerende menighedsrådsmøde Nedsættelse af arbejdsgrupper Møderække for det kommende år fastlægges Februar Regnskab for det forgangne år udarbejdes af forretningsførerrrr og behandles af menighedsrådet. Kopi af regnskab lægges i våbenhuset en uge før generalforsamling og lægges på hjemmesiden. Budget for det kommende år udarbejdes og behandles Tilkendegivelse fra Menighedsrådsmedlemmer om evt. genopstilling. Marts Indledende drøftelse af generalforsamling April – Maj Indkaldelse til generalforsamling udsendes til medlemmer og offentliggøres på kirkens hjemmeside senest 21 dage før generalforsamling. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april eller maj. |
|||||||
5.3 Øvrige opgaver |
Menighedsrådsmedlemmer skiftes til at lave og servere kaffe i våbenhuset efter ordinære gudstjenester. Datoer fordeles på hvert menighedsrådsmøde. Det tilstræbes, at menighedsrådet er repræsenteret ved arrangementer. |
|||||||
5.4 Medarbejdersamtaler |
Medarbejdersamtaler med Valgmenighedens ansatte foretages af formand og næstformand. Følgende punkter skal være indeholdt i samtalerne : Løn Arbejdsopgaver Trivsel Efteruddannelse Der udarbejdes et referat, der godkendes af den ansatte |
|||||||
Godkendelse af forretningsorden samt ændringer af denne. 6.1 Vedtagelse af forretningsorden |
Forretningsordenen vedtages af menighedsrådet. Den gennemgås én gang årligt på det andet menighedsrådsmøde efter generalforsamlingen |